معرفی وبلاگ
سلام این وبلاگ در باره ی الکترونیک و شیمی هست و امیدوارم مطالب مفیدی را در آن بزارم. استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به مطلب مجاز است.
دسته
آرشیو
زبان های دیگر وبلاگ
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 149676
تعداد نوشته ها : 83
تعداد نظرات : 3
خبر نامه





Powered by WebGozar

سایر امکانات
پخش زنده حرم مهدویت امام زمان (عج) اوقات شرعی آیه قرآن تصادفی
دعای عظم البلا
اسلام کوئست
.:: دانلود کتب شیعی ::.


امام رئوف

لوگوی ما
الکترونیک شیمی
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
به نام خدا
براي تحليل پديده فرومغناطيس نمونه ساده يك اتم را كه از هسته و ابر الكتروني اطراف آن تشكيل شده در نظر مي‌گيريم. بار الكتريكي هر الكترون داراي دو گردش مي‌باشد: يكي به دور خود و ديگري در يك مدار به دور هسته.

حركت الكترون در مدار آن را مي‌توان معادل جريان الكتريكي دانست و مي‌دانيمكه جريان الكتريكي باعث ايجاد ميدان مغناطيسي مي‌گردد. پس اين جريان نيز به نوبه خود ميدان مغناطيسي توليد مي‌كند كه جهت اين ميدان مغناطيس به كمك قانون دست راست به دست مي‌آيد.

توجه داریم که طبق قرارداد جهت جریان در خلاف جهت حرکت الکترون است.

از طرف دیگر اگر فرض شود که بار الکتریکی هر الکترون روی سطح آن توزیع شده است. با توجه به گردش الکترون بدور خود این حرکت نیز معادل یک جریان الکتریکی خواهد بود و می توان جهت میدان مغناطیس حاصل از آن را نیز به کمک قانون دست راست مشخص کرد.

از برآیند این دو میدان مغناطیس در همه الکترون های یک اتم، میدان مغناطیسی کلی اتم به دست می‌آید. ولی از آنجا که همه الکترون ها در یک جهت نمی‌چرخند، ‌اکثر الکترون های یک اتم، اثر مغناطیسی یکدیگر را خنثی می‌کنند. درنتیجه میدان مغناطیسی اتم صفر است. اما حدوداً در عناصر شناخته شده وضعیت الکترون ها در داخل اتم به گونه‌ای است، که میدان مغناطیسی الکترون ها، به طور کامل خنثی نمی‌شود و لذا در این عناصر، اتم ها میدان مغناطیسی خالصی دارند.

ولی ترتیب قرار گرفتن اتم ها در بیشترین عناصر هم طوری است که میدان مغناطیسی خالص هر اتم توسط اتم های همسایه خنثی می‌شود فقط در 5 عنصر آهن، نیکل، کبالت، دیسپروزیوم و گادولینوم میدان مغناطیسی اتم ها توسط یکدیگر خنثی نشده، بلکه با هم جمع می‌شود پس 5 عنصر مورد اشاره (دو مورد آخر خیلی نادراند) و تعدادی از آلیاژهای آن ها به عنوان مواد فرومغناطیس شناخته می‌شوند.

به این ترتیب می‌توان گفت مواد فرومغناطیس از ذرات آهنربایی کوچک که قطب های مغناطیسی آن ها در جهات مختلف قرار دارند، تشکیل می‌شوند، درنتیجه با جهت گرفتن ذرات مغناطیسی در ماده فرومغناطیس یک میدان مغناطیس قوی‌تر ایجاد می‌شود به عبارتی با نظم گرفتن ذرات مغناطیس این ماده میدان مغناطیسی خارجی تقویت شده است.

«خاصیت مغناطیسی و الکترون»

الکترون به سه طریق می‌تواند خاصیت مغناطیسی تولید کند.

1)  خاصیت مغناطیسی بارهای متحرک: الکترون ها با جاری شدن در یک فضای خالی یا حرکت در یک سیم رسانا می‌توانند مانند هر ذره باردار دیگر، میدان مغناطیسی خارجی به وجود آورند.

2)  خاصیت مغناطیسی و اسپین: هر الکترون منزوی تراز نظر کلاسیکی می‌توان یک بار الکتریکی منفی کوچک و در حال چرخش در نظر گرفت. که دارای اندازه حرکت زاویه‌ای اسپینی ذاتی μs  وابسته است. و بزرگی آن بر پایه پیشگویی نظریه کوانتومی برابر


که در آن h ثابت پلانک است.

3)  خاصیت مغناطیسی و حرکت مداری: الکترون های مربوط به اتم در حالت هایی هستند که یک اندازه حرکت زاویه‌ای مداری ذاتی Lorb دارند این اندازه حرکت از نظر کلاسیکی متناظر با حرکت الکترون بدور هسته اتم بر روی یک مدار است. مدارهای حرکت این الکترون ها هم ارز با حلقه‌های جریان ضعیف‌اند و این جریان ها یک گشتاور مغناطیسی مداری μorb  به وجود می‌آورند.

منبع: www.tebyan.net

دسته ها : آموزش شيمي
دوشنبه هفتم 11 1392 20:32
X